Spaparts Nordic AB

Spaparts Nordic AB

Allmänna Villkor

Tillämpning och Konsumentskydd

De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Spaparts Nordic AB organisations nr 559093-1878. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.SpapartsNordic.se.

Priser och Avgifter

De priser som anges på www.SpapartsNordic.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar ej frakt och fri retur inom Sverige, om inte annat anges. Särskilda avgifter tillkommer för paket som beställs mot snabbleverans samt för outlösta paket.

Upprättande av avtal om köp

Spaparts Nordics varor beställs på www.SpapartsNordic.se. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Spaparts Nordic via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Spaparts Nordic ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På www.SpapartsNordic.se kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.

Leverans

Spaparts Nordic använder följande fraktalternativ:

Varubrev, för mindre försändelser som kan lämnas i brevlåda.

Paket, varorna skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.

Normal leveranstid är 1 – 4 arbetsdagar från det att Spaparts Nordic har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningssortimentet är leveranstiden 5-10 arbetsdagar.

I samband med att din order skickas från Spaparts Nordics lager så skickas ett mail till angiven mailadress. Paketet borde då nå dig inom 4 arbetsdagar. Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 4 arbetsdagar ber vi dig att kontakta kundtjänst. Norge och Finland ca 10 arbetsdagar.

Outlösta Paket/Försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Spaparts Nordic. Om detta sker debiteras du en avgift på 399 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Spaparts Nordics administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt:

Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du fick varan i din besittning eller från den dag du fick den sista varan i en beställning om flera varor i din besittning. Du kan utnyttja din ångerrätt direkt efter ditt köp och behöver alltså inte invänta att ångerfristen ska börja löpa. Du kan åberopa din ångerrätt genom att lämna eller sända ett meddelande om detta till oss och därefter återsända varan, detta utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från det att du meddelade oss om att du ville utnyttja din ångerrätt. Du som kund står för kostnaden för att återsända eller för att återlämna varan. Det finns ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida som du kan använda dig av om du önskar. Du kan även ladda ner standardformuläret här http://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett- 2015-konsumentverket.pdf
Vi ber dig att om möjligt återsända den vara för vilken du utnyttjar din ångerrätt i sin originalförpackning som postpaket eller brev. Du skickar den till: Spaparts Nordic AB Mejselgatan 4 931 36 Skellefteå.
OBS! VIKTIGT! Gällande returer --->  -Se här för detaljerad instruktion- 

Ångerrätten gäller i stort sett allt på vår webbshop. Ångerrätten gäller inte för kretskort och måttbeställd liner. Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Du har rätt att hantera den vara som du köpt från oss på sådant sätt att du kan fastställa dess egenskaper och funktion. Om du hanterat varan i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion är du skyldig att ersätta oss för denna värdeminskning och vi kan i sådana fall komma att göra ett avdrag motsvarande denna värdeminskning.
Om du har frågor angående din ångerrätt, kontakta oss på telefonnummer 091013013 eller mejla till oss på info@spapartsnordic.se

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Spaparts Nordic AB uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som Tillverkningsvara i butiken. Ångerrätten gäller inte heller för kretskort. 

Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Spaparts Nordic eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Spaparts Nordic har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Spaparts Nordic ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts. Spaparts Nordic förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Vid reklamation, använd Spaparts Nordics retursedel, kontakta kundtjänst så skickar vi en. Spaparts Nordic har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt. OBS: Kretskort som beställts utan samråd med vår tekniska avdelning kommer inte att skickas. Vid reklamation av kretskort kommer Spaparts Nordics tekniska avdelning att testa kretskortet. Kvitto måste bifogas att installation gjorts av behörig elektriker.

Retur

Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom trettio (30) dagar från det att Spaparts Nordic tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant. Kostnader för tjänster kopplade till leverans såsom expresspack och postförskottsavgift återbetalas ej vid en retur.

För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Spaparts Nordic rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

Retur av kampanjvaror

Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt.

Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via handelsplatsen www.SpapartsNordic.se och kan inte erhållas retroaktivt. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.

Transportskador

Spaparts Nordic ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Hittar du någon skada, öppna försändelsen innan du skriver under, ta gärna foto. Se till att den som lämnar ut försendelsen skriver upp skadan på följesedel och skriver på. Därefter kontaktar du Spaparts Nordics kundtjänst.

Paket-returer kan du beställa direkt på nätet av t.ex 
Schenker   Klicka här för länk 
PostNord   Klicka här för länk 

Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada samt meddelas oss skade/ärende/sändnings nummer du får av fraktbolaget. Bifoga kopia med underskrift. Skicka inte tillbaka skadat gods utan godkännande. Efter det hjälper vi dig med hanteringen.

Betalning

Direktbetalning:
Efter att du bekräftat ditt köp i kassan slussas du vidare till din internetbank för att slutföra din betalning. Pengarna kommer att dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen.

Bank-/ kreditkort:
Genomför ditt köp med hjälp av ditt VISA eller Mastercard. Efter att du bekräftat ditt köp i kassan kommer du få ange dina kortuppgifter för att slutföra betalningen. Transaktionen sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Vi accepterar inte kort som är utfärdade av utländsk bank, förutom vid köp direkt i vår skarpa butik.

Svea faktura:
Att betala mot faktura via Svea är ett säkert och smidigt betalsätt. Det innebär att du betalar först när du har fått hem dina varor, vilket gör att du kan kontrollera varorna innan du betalar. I samarbete med Svea erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning. Genom att lämna information i kassan godkänner du Sveas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Spaparts Nordics allmänna villkor. Svea presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kund. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Svea utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Svea påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Svea vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Spaparts Nordics skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Spaparts Nordics förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Spaparts Nordic rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Personuppgifter

Spaparts Nordic AB ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen, GDPR. Då du gör beställning på Spaparts Nordics hemsida, www.SpapartsNordic.se, så samtycker du till att dina personuppgifter sparas för att vi ska kunna behandla din order och genomföra köpet.

De kunduppgifter som vi samlar in och sparar är: Namn, adress, telefonnummer, e-post samt orderdata. Vi sparar inte några personnummer då betalning sker hos extern samarbetspartner, Svea. Vi säljer aldrig dina personuppgifter till andra företag och vi lagrar uppgifterna på säkra, övervakade system. Vi sparar dina uppgifter så länge som uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla de ändamål som uppgifterna från början samlades in för. 
Som kund kan du ta del av oss sparade uppgifter.

Pris- och Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Spaparts Nordic rätten att häva avtal om köp. All bild information ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Övrigt

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.

För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Spaparts Nordics kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du på www.SpapartsNordic.se.

Bildskugga